Każdy kto zaczyna swoją przygodę z tworzeniem albo zarządzaniem witrynami internetowymi na pewno spotyka się z niezrozumiałymi pojęciami czy skrótami. Ułatwienie zrozumienia kilka podstawowych rzeczy było motywacją do napisania tego wpisu.

Poradnik, który czytasz, zawiera zwięzłe wyjaśnienia skrótów i definicji z tematyki pozycjonowania, tworzenia stron www czy nawet posługiwania się narzędziami statystycznymi czy ułatwiającymi pracę.

Reklamy

CPC

Cost Per Click – czyli koszt za kliknięcie. Określa stawkę jaką musimy zapłacić za kliknięcie linku lub bannera (lub ile było warte, jeśli odnosi się do statystyki reklam wyświetlanych w witrynie)

CPL

Cost Per Lead – jest to koszt za „poprowadzenie”. Określa stawkę za pośrednictwo w jakimś działaniu. Najczęściej jest to rejestracja lub zakup danego produktu czy usługi.

CPM

Cost Per Thousand (M od rzymskiego 1000) – czyli koszt za 1000 wyświetleń. Określa stawkę wynagrodzenia lub należności za 1000 wyświetleń reklamy.

Sposób rozliczeń

Za reklamę możemy rozliczać się w typowych modelach. Te podstawowe przedstawiłem wyżej. Mamy także do dyspozycji model Flat Fee (FF), czyli wynajem powierzchni reklamowej. W tym modelu stawkę określa się jako cena wyświetlania reklamy przez (najczęściej) 24h.

Statystyki

Współczynnik odrzuceń

Współczynnik nie występujący jako żaden skrót. Określa ile procent osób odwiedzających daną witrynę, wyświetliło jedynie jedną jego stronę. Bardzo wysoki współczynnik odrzuceń posiadać będą więc mini blogi, które wszystkie najnowsze wiadomości wyświetlają na stronie głównej.

CTR

Click Through Rate – współczynnik określający klikalność, najczęściej wyrażany w procentach. Jest to stosunek kliknięć do wyświetleń bannera czy linka. Jeśli na 100 wyświetleń przypadnie jedno kliknięcie to CTR będzie wynosił 1%. Można też spotkać się ze sposobem przedstawiania CTR jako 0.01 zamiast 1%.

SEO/SEM

SEO

Search Engine Optimization – Optymalizacja pod kontem wyszukiwarek internetowych. Obejmuje szeroki zakres działań prowadzących do polepszenia pozycji strony w wyszukiwarce, np. poprzez zdobywanie linków.

SEM

Search Engine Marketing – Marketing w wyszukiwarkach internetowych. Skrót ten jest bardzo podobny do SEO, z tym że obejmuje działania promocyjne w wyszukiwarkach takie jak kampanie reklamowe. Prowadzenie kampanii AdWords będzie zatem działaniem SEM.

SERP

Search Engine Results Page – czyli strona wyników wyszukiwania. Jest to strona z listą wyników na pytanie wpisane w wyszukiwarkę.

Page Rank (PR)

Ranga nadawana przez Google do określenia wartości strony. PR przyjmuje wartości 0-10, gdzie 0 to strona mało wartościowa, a 10 bardzo wartościowa. Page Rank aktualizowany jest raz na jakiś nieokreślony czas. Google odcina się od tego, że ma wpływ na pozycję w SERP.

Trust Rank (TR)

Poziom zaufania. Współczynnik podobny do Page Rank, powstały jako uzupełnienie go w celu odróżnienia wartościowych witryn od spamu.

Dofollow (DF), Nofollow (NF)

Są to atrybuty nadawane dla linków. Określają czy roboty indeksujące mają podążać lub nie za linkiem. Jeśli chcemy, aby link był klikalny dla człowieka, lecz żeby roboty przez niego nie przechodziły, ustawimy mu atrybut nofollow. Nie zdefiniowanie typu linka równoważne jest z atrybutem dofollow. W praktyce jest to jedynie „prośba” do robota. Wcale nie jest powiedziane, że roboty nie przejdą przez taki link na stronę docelową

Rich Snippet

Są to dodatkowe informacje wyświetlane w SERP. Mogą być to gwiazdki wizualizujące ocenę strony (lub produktu na niej się znajdującego), zdjecie autora, miniaturkę, czy ścieżkę powrotu (breadcrumb).

Tworzenie witryn

RWD – Responsive Web Design

Jest to sposób tworzenia witryn, które dopasowują się do rozmiaru okna przeglądarki. Strona RWD będzie dobrze wyglądać na 24 calowym monitorze, jak i na 3 calowym ekranie smartfona. Spolszczona nazwa to witryna responsywna.

Framework

Dosłowne tłumaczenie to ramka działania. Jest to zazwyczaj jakiś system pod postacią zbioru gotowych funkcji i skryptów wykonujących najczęściej implementowane funkcje. Frameworki powstają w celu przyspieszenia pracy i chociaż wiele z nich jest opartych na licencji Open Source (lub innych otwartych licencjach), to jest też bardzo dużo autorskich rozwiązań, wykorzystywanych np. w agencjach zajmujących się tworzeniem witryn przez wąskie grono osób.

Metadane, mikroformaty

Znaczniki występujące w języku HTML ułatwiające indeksację robotom.

Breadcrumb

Okruszki chleba – linia zawierająca ciąg linków prowadzących najczęściej od strony głównej witryny, do strony na której się znajdujesz. Zawiera zazwyczaj kategorie i subkategorie i ułatwia nawigację po stronie.

WordPress

Tagi

Tagi w WordPressie nie mają już bezpośredniego znaczenia w SEO. Kiedyś w prosty sposób można było wykorzystać tagi jako słowa kluczowe strony, ale odkąd Google przestało zwracać na słowa kluczowe uwagę, to nie ma to sensu. Pośrednio tagi mają wpływ na SEO. Każdy nowy tag to nowa podstrona w serwisie, która może wysoko znaleźć się w SERP i przez którą ludzie mogą trafiać na naszego bloga.

Nie warto też przesadzać. WordPress rozróżnia wielkość liter w tagach, więc warto korzystać z przycisku „Wybierz spośród najpopularniejszych tagów” podczas edycji postu, żeby ich nie duplikować. Na wpis rozsądna ich ilość to 2-6 tagów. W tej liczbie spokojnie można się zmieścić, bez zbędnych synonimów. Warto używać takich samych tagów dla innych wpisów, aby większość z tagów była przypisana do więcej niż jednego wpisu.

Dzisiaj tagi mają bardziej znaczenie jako nawigacja niż jakieś narzędzie przy pozycjonowaniu, lecz tak jak wyżej napisałem mogą pośrednio przyczynić się do ruchu z wyszukiwarek.

Podsumowanie

Poradnik ten zamierzam rozbudowywać o kolejne pozycje. Lecz do tego potrzebny jesteś mi Ty. Uważasz, że coś jest godne wspomnienia? A może czegoś nie wiesz i chcesz, żebym to wyjaśnił? Zostaw proszę komentarz, a na pewno nie pozostanie bez odzewu.

Opublikowany przez Kuba Mikita

Miłośnik minimalizmu i prostoty, bo nie potrafi stworzyć niczego ładnego. Ma kołdrę, na której wypisane są funkcje WordPressa.

3 odpowiedzi na “Poradnik dla początkującego webmastera”

    1. Hej
      Dziękuję za sugestię. Wpis już zaktualizowałem i mam nadzieję, że chociaż trochę rozwiałem wątpliwości :)

  1. Poradnik jak najbardziej przydatny, mam też kilka uwag :)

    1. Optymalizacja pod kontem wyszukiwarek. Takie małe upomnienie, ale pod kątem poprawności językowej, wybacz.

    2. Prosiłeś o coś, co mógłbyś dopisać – nie zaszkodzi kilka słów więcej o samych statystykach, czyli wyjaśnienie jeszcze kilku terminów związanych z nimi, np. o co chodzi z Unikalnymi Użytkownikami. Nie każdy początkujący rozumie te rzeczy.

    Pozdrawiam :)

Możliwość komentowania została wyłączona.