Meta tagi to bardzo ważny element SEO stron WWW. Najważniejszym z nich jest tytuł. Zaraz później są słowa kluczowe i na końcu opis. Ten ostatni wyświetlany jest jedynie wtedy kiedy przeglądarka nie wie co innego pokazać lub zapytanie dotyczy konkretnej strony. Warto więc go uzupełnić. Ale zacznijmy wszystko od początku.

 Wpis ten pisany był na moim innym blogu, dlatego przedstawiam w nim dobór słów kluczowych dla bloga docelowego.

W poprzednim wpisie z pytaniem o pozycjonowanie bloga WordPress pisałem o bardzo przydatnej wtyczce Yoast WordPress SEO. W owej, w zakładce Titles w możesz zobaczyć moje testowe ustawienia. Większość meta tagów jest uzupełnionych, ale do niektórych z nich nie dopuszczam robotów, o czym pisałem w poprzednim wpisie. Lepiej poświęcić te 10-15 minut na uzupełnienie wszystkich tagów i później tylko ewentualnie zaznaczać i odznaczać opcje indeksowania. W przeciwnym wypadku jest duże prawdopodobieństwo, że strona będzie indeksowana z domyślnymi lub nawet bez tagów. Wtedy nawet szybka reakcja będzie musiała czekać  na ponowne odwiedziny robota i indeksację.

Oczywiście koniecznie korzystaj z zamienników typu %%tag%%, który to znacznik zostanie zamieniony na tagi z konkretnego wpisu. Konkretne użycie ich przedstawię w poszczególnych punktach niżej. 

Słowa kluczowe bloga, czyli meta keywords

Zaczynamy od środka dlatego, że keywords będą potrzebne do ustalenia opisów czy tytułów. Będą wykorzystywane po prostu przez cały czas w procesie optymalizacji. Zacząć trzeba od podstaw, co wiele osób pomija całkowicie – uważam, że to błąd.

Badanie konkurencji to składnik, któremu trzeba poświęcić odpowiednią ilość czasu z należytą starannością. Twój blog pewnie ma jakąś tematykę. W znakomitej większości tematyka ta będzie miała mniejszą lub większą konkurencję w wyszukiwarkach. Wpisz w Google pytanie związane z Twoją branżą – ja mógłbym wpisać „Odpowiedzi na pytania”. Dostanę wtedy caaaałą stronę wyników z serwisami typu Zapytaj. Na moje wielkie szczęście po zbadaniu kodu źródłowego żadna strona nie stosuje optymalizacji czy pozycjonowania. Nie ma też żadnych reklam PPC (Pay Per Click) w czołówce wyników wyszukiwania. Mimo iż mój blog z odpowiedziami na pytania traktuje o wielu rzeczach od filozofii po elektrotechnikę poprzez Internet to pozycjonowanie do TOP 5 czy nawet TOP 3 jest jak najbardziej realne. Być może konkurencja wykorzysta to co tutaj piszę, ale ważne jest, abyś Ty jako użytkownik (choćby mój konkurent z branży) zaszufladkował tą stronę jako pomocną z dobrą treścią (być może nawet dodał do zakładek lub polubił stronę na Facebook’u). To jest dla mnie najważniejsze.

Kiedy wiesz już mniej więcej jakie frazy są konkurencyjne zbadaj swoją witrynę. Przy pomocy wyżej wymienionych narzędzi do ogólnej analizy stron dowiedz się jakie słowa są najpopularniejsze w Twoim blogu. Być może znajdziesz tam takie frazy jak „czytaj więcej” albo „pokaż komentarze”. To oznacza, że teksty były pisane bez brania pod uwagę słów kluczowych lub artykułów jest bardzo mało. Jeśli uważasz, że te keywords nie są odpowiednie do pozycjonowania – trudno. Znajdź takie, które są dobre i dobrze spełnią swoje zadanie. Nie pozwalaj na to, aby słowo kluczowe typu „wózki dziecięce” było powodem wejść na Twoją stronę o motoryzacji chociaż głębiej może jest jakaś analogia między tymi tematami. Bardzo pomocne może być tutaj wypisanie tych słów co zalecam i do czego namawiam. Otwórz arkusz kalkulacyjny i wpisz do niego słowa, w oparciu o które chcesz pozycjonować. Ja mam problem, ponieważ jak już wiesz mój blog jest o wszystkim. Mógłbym wypisać 1000 słów z kategorii elektrotechniki, pozycjonowania, czy fizyki, ale przyznasz chyba, że minęło by się to z celem. Za to tematyka bloga jest tak naprawdę jedna – odpowiedzi na pytania. Na tym się skupiłem i wypisałem około 30 słów kluczowych w takim temacie. Lepiej nie przesadzać i zacząć od rozsądnej liczby keywords, które będzie można przebadać. Pamiętaj, że można je łączyć. Np. ja mając słowa kluczowe takie jak „pytania” oraz „odpowiedzi” równie dobrze mogę mieć frazę „pytania i odpowiedzi”. Przetestujesz wszystko za chwilę. Oczywiście słowa te nie są ustalane raz na zawsze. Witrynę trzeba kontrolować i zmieniać jej składniki. W tym elementy meta.

Proces badań słów kluczowych jest żmudny i nudny. Ale jeśli chcesz być na wysokiej pozycji w wyszukiwarce nie możesz go przeskoczyć. To najtrudniejsze zadanie z całego tego ciągu wpisów o SEO. Skorzystaj z darmowego Narzędzia propozycji słów kluczowych od Google. Jeśli nie chcesz przepisywać na każdym razem captcha zaloguj się w AdWords. Przebadaj każde z wklepanych wcześniej do arkusza kalkulacyjnego słów kluczowych wyrażenie. Skopiuj do tego arkusza zwrotną odpowiedź pod postacią konkurencji i miesięcznej liczby wyszukiwań. Jeśli traf się fraza, która wyszukiwana jest częściej albo jest ogólnie atrakcyjniejsza – również ją zapisz dodając do arkusza.

Kiedy już masz kompletną listę keywords czas wywalić te, które są zbyt słabo wyszukiwane lub mają wielką konkurencje. Spróbuj wpisać te słowa w Google i zobaczyć wyniki. W skrócie – wybierz około 10 najlepszych słów kluczowych. Jakie są najlepsze? Te o najmniejszej konkurencji, największej liczbie wyszukiwań w miesiącu i najlepiej opisujące Twój blog. Jeśli do tego słowa te występują obecnie w witrynie jesteś na wygranej pozycji.  Po tym zabiegu możesz uzupełnić pola we wtyczce, postaraj się, aby keywords były unikalne dla każdej strony. Uzyskasz to stosując odpowiednie znaczniki, które zmieniane są później np. na tagi. Z takiego rozwiązania korzystam ja – mam kilka głównych słów kluczowych i na dokładkę dorzucam wszystkie tagi z wpisu.

Zauważ, że wpisanie samego słowa nie przyniesie ani wejść ani zamierzonego efektu. Musi ono występować na stronie, co wynika z definicji słowa kluczowego. Kiedy już wypiszesz swoje frazy, będziesz pisał na stronie mając je cały czas w głowie. Pamiętaj o tym, żeby występowały one w artykułach i na statycznych stronach. Za elementem meta keywords muszą znajdować się treści. A nawet odwrotnie. Słowa kluczowe tylko podtrzymują treść. Nie pisz więc artykułów jako zlepków słów kluczowych. Wszystko musi być zoptymalizowane i czytelne, przesada nie jest wskazana.

BRAWO! To trudne zadanie już za Tobą. Już możesz czuć, że jesteś na dobrej drodze do wysokiej pozycji.

Tytuły stron, czyli title

Kiedy masz już słowa kluczowe, możesz zabrać się za tytuły stron. Przy ustalaniu ich warto zwrócić uwagę na to, żeby zawierały one właśnie te keywords, które zapisałeś wcześniej. Osobiście nie jestem zwolennikiem umieszczania w tytule adresu strony. Pole to trzeba ograniczyć do 70 znaków, inaczej wyszukiwarka obetnie końcówkę tytułu czego nie chcemy. Więc pytanie po co marnować miejsce? Lepiej umieść tam najlepszą frazę w stylu „Wózki dziecięce – {tytuł wpisu}”. Zastanów się jakie tytuły będą odpowiednie dla stron, jakie dla wpisów, jakie dla stron autora itd. Dobrze by było, aby atrybuty te się nie powtarzały. Oczywiście stosuj statyczne elementy, ale dodawaj zamienniki, aby tytuły były unikatowe dla każdej strony. To następna rzecz, której nie lubią roboty indeksujące.

Pamiętaj, że tytuł to pierwsze co rzuca się w oczy przy wynikach wyszukiwania. Użytkownik patrzy na niego tylko przez ułamek sekundy, który trzeba maksymalnie wykorzystać, aby wszedł właśnie na Twoją stronę. Pomocne mogą być tutaj znaki specjalne jak: » czy ®. Przyciągają one uwagę i zwiększają szansę na odwiedziny. Zabierają one jedyne miejsce we wspomnianych 70 znakach tytułu. Zadbaj o to, by tytuł wyglądał dobrze, przyciągał wzrok i jak najlepiej opisywał zawartość strony.

Opisy stron, czyli meta description

Opis strony to najczęściej pomijana rzecz w SEO – moim zdaniem niesłusznie. Co prawda nie wyświetla się ona zawsze, ale są sytuacje kiedy ten meta tag jest widoczny. Sytuacja taka następuje np. wtedy kiedy ktoś szuka konkretnej strony. Kiedy jednak dana fraza występuje w treści, nie zobaczysz opisu z meta description, ale wycinek właśnie z treści. Niemniej jednak warto taki opis ustawić. Ja poszedłem troszkę na łatwiznę wrzucając w to miejsce znacznik %%excerpt%%, który zamieniony zostanie na pierwsze kilka słów z postu (konkretnie do około 140 znaków). Dzięki temu nie ustawiam statycznego opisu, tylko podczas pisania wpisu mam to w pamięci. Tekst początkowy piszę tak, aby dobrze prezentował się w opisie i był bogaty w słowa kluczowe. Tak jak we wcześniejszych meta tagach postaraj się, aby opis był unikalny dla każdej strony.

To wszystko na temat meta tagów. Umiejętne stosowanie ich na pewno będzie miało spory udział w dobrej kampanii SEO. Tak jak ze wszystkim: eksperymentuj, obserwuj zmiany i wybieraj opcje najwygodniejsze i najlepsze dla Twojego bloga.

Następny wpis będzie traktował o linkach wewnętrznych do strony, sieciach społecznościowych oraz mapie witryny. Proszę o komentarz jeśli wpis Ci pomógł lub uważasz, że jest niekompletny lub zły. Z góry dzięki :)

Opublikowany przez Kuba Mikita

Miłośnik minimalizmu i prostoty, bo nie potrafi stworzyć niczego ładnego. Ma kołdrę, na której wypisane są funkcje WordPressa.

30 odpowiedzi na “Pozycjonowanie bloga i optymalizacja – meta tagi, tytuły”

  1. Trafiłam tu, bo zostawiłeś komentarz na moim blogu. Cieszę się, że w ten sposób dowiedziałam się o istnieniu tej witryny. Tak oto mam kolejny ciekawie się zapowiadający blog w swoim czytniku RSS.

    Bardzo fajnie piszesz. Widać, że nie duplikujesz treści gdzieś przeczytanych, tylko przedstawiasz temat na podstawie swoich doświadczeń i tego, jak Ty to „czujesz”. I w tym jest duża wartość, oby tak dalej.

    No i rozśmieszyła mnie notka bio o Tobie – „(…)w wolnych chwilach studiuję(…) :-)

  2. Dobry artykuł dla osób zaczynających optymalizację bloga :) Wtyczek optymalizujących WordPressa na swoim serwerze jest co najmniej kilka, jak nie kilkanaście, które powinno się użyć. Poza tym w SEO oprócz odpowiednich znaczników i contentu liczy się również czas wczytywania strony.
    Chciałem Ci również zapytać dlaczego nie indeksujesz tagów i kategorii oraz czemu nie masz ich w mapie strony?

    1. O czasie wczytywania strony wspominam w innych wpisach, bo to również ważne zagadnienie :)
      Jeśli chodzi o tagi i kategorię to wyłączyłem ich indeksowanie ponieważ to duplikowanie treści. Z tego samego względu w mapie strony są tylko wpisy i strony.

  3. Nie do końca się mogę zgodzić :) Testowałem to u siebie na kilku stronach i zarówno strony kategorii jak i tagów potrafiły mieć wyższy PR niż same wpisy, przez to też były wysoko w wynikach wyszukiwania i ściągały duży rych na blogi. Wszystko zależy od tego, jakie stworzysz kategorie i tagi.
    Poza tym ostatnio na jednym szkoleniu Paweł Krzyworączka odnośnie SEO, mówił o pewnej technice jak wykorzystać strony kategorii i tagów, aby nie były to tylko strony z powieloną treścią. Będę właśnie wprowadzał zmiany u siebie na stronach, jednak wymaga to trochę pracy i modyfikacji w szablonach :)
    PS. fajny blog, dodałem już do czytnika :)

    1. Ok, dziękuję w takim razie za informacje, też się tym zainteresuję i zobaczę jak wykorzystać taki efekt :) Bardzo mi miło również, że zyskałem kolejnego czytelnika :)

  4. Szukałem w google informacji o pozycjonowaniu i trafiłem na ten blog. Bardzo dużo dla mnie pożytecznych informacji. Część z nich na pewno zastosuję u siebie na blogu.

  5. Meta keywords nie są już czytane przez większość wyszukiwarek. Więc meta tag jest przydatny do wpisywania stron do katalogów.
    Co do optymalizacji witryny polecam Ci zmienić okruszki z tych co masz na zapisane w formacie RDF będzie blog ładniej prezentował sie w serpach.

    1. Zamierzam właśnie zmienić – szablon świeży i nie wdrożyłem jeszcze wszystkiego tego co chciałem :)

  6. Meta keywords są uważane za kompletnie nie potrzebne, ale:
    -ktoś wyżej podał dobry przykład tego, jak są pomocne przy katalogowaniu
    -jeśli ma je konkurencja to możemy łatwo odkryć ich słowa kluczowe

  7. Szukałem odpowiedzi na jedno nurtujące mnie pytanie, ale nigdzie nie znalazłem. Może Ty mi pomożesz – tagi lepiej pisać w stylu „zobacz, mój, samochód”, czy po prostu „zobacz mój samochód”, czyli całą myśl bez przecinków? Ma to jakiś wpływ na lepsze rezultaty wyszukiwania?

    Pozdrawiam

    1. Zacznijmy od tego, że tagi to tylko taksonomia :) taka fraza nie koniecznie musi być dobra, ale na pewno zdecydowanie lepszym podejściem jest jedno „zobacz mój samochód” niż rozdzielanie tego na 3 tagi. Naj-naj lepszym wyjściem byłoby użycie tagu np. mój samochód i później użycie go przy innych wpisach.

      1. Zapomniałem tylko dodać, że chodzi mi o tagi dla wyszukiwarki np. z wtyczki AllInOne SEO, nie takie tagi widoczne dla innych :) Niemniej jednak dziękuję za szybką odpowiedź, pozdrawiam!

        1. Tagi, czyli słowa kluczowe :) zapomniałem o tym wspomnieć – te najprawdopodobniej są ignorowane przez wyszukiwarki, ale jeśli chcesz ich używać – przemyśl je dobrze i sprawdź czy na pewno mają odwzorowanie w treści strony.

          1. Osobiście nie robi mi wielkiej różnicy, czy są ignorowane, czy nie, bo do każdego wpisu dodaję jedno, maksymalnie dwa takie słowa kluczowe (pomagające tylko w nawigacji, więc przydatne), ale dzięki, że o tym wspomniałeś. Wyczerpałeś temat w 200% :)

  8. Interesowało mnie znaczenie słów kluczowych strony w pozycjonowaniu jej. Z tego co piszesz wnioskuję, że nie maja takiego znaczenia i obejdzie się bez nich ?
    Ogólnie to dobry artykuł :-) Pozdrawiam !

    1. Jeśli pytasz o meta keywords to obejdzie się :) bo generalnie to słowa kluczowe są bardzo ważne i należy umieszczać je w treści strony

  9. Witam ! Debiutuję tworząc bloga – jest to blog podróżniczy. W sumie to jestem ciemna informatycznie, ale mam nadzieję że korzystając z Twojej pomocy uda mi się :) Pozdrawiam Ewa

  10. Witaj,

    W odniesieniu do tego wpisu interesuje mnie to, jak ma się sprawa słów kluczowych we wtyczce Yoast SEO. Jeszcze jak zaczynałem pisać w sieci, w miejscu pod wpisem uzupełniało się właśnie słowa kluczowe, opis itd. Teraz (od jakiegoś już czasu) ta wtyczka proponuje jedno słowo kluczowe. I ten fakt mnie zastanawia. Jak mogę zdefiniować więcej słów kluczowych skoro wtyczka ta nie akceptuje więcej niż jednego ciągu wyrazów?

    Co do meta keywords wtyczka ta komentuje to w ten sposób: „Nie mam pojęcia czemu chcesz użyć słów Kluczowych Meta, ale jeśli chcesz to zrobić, zaznacz tutaj.”

    Jeżeli coś źle zrozumiałem wybaczcie, nie jestem specjalistą. Zastanawiam się tylko, gdzie oprócz wpisu, nie znając się na pozycjonowaniu i html, mogę wpłynąć na pozycję mojej strony przy pomocy wtyczki Yoast SEO.

    Pozdrawiam

    1. Słowa kluczowe nie mają już żadnego znaczenia w Google.

      Jedno słowo, które podajesz podczas edytowania treści służy tylko do wyliczenia wskaźników przez Yoasta. Jak sama nazwa skazuje „Focus keyword” – słowo na którym chcesz się skupić :)

  11. Spoko artykuł. A podpowiesz jak i gdzie zmienić opis meta dla głównej strony bloga na wordpressie? Mam wtyczkę do SEO ale ona daje mi możliwość edycji tylko meta tagów pod postami/stronami bloga. Nie mogę jednak znaleźć miejsca gdzie można wyedytować meta opis dla strony głównej… Dzięki!

      1. dzięki za odpowiedź! Niestety nie mam możliwości edycji strony głównej… Pewnie zależy to od szablonu jakiego używam.

  12. Witam. Jak mogę zminiać ręcznie meta tagi na poszczególnych podstronach w wordpress?
    Dziękuję za odpoodpowiedź.
    Pozdrawiam.

Możliwość komentowania została wyłączona.